تبلیغات




خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

آیا میدانید برترین عینک سال 2014 نزد افراد معروف همین عینک است ؟

انتخاب آرمین 2afm ، سیروان خسروی ، کیم کارداشیان ، ریحانا ، علیرضا حقیقی و... می باشد

خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

تحویل رایگان به سراسر ایران | پرداخت هزینه درب منزل پس از تحویل کالا

لینک خرید عینک لویی ویتون توضیحات عینک لویی ویتون



عينك خلباني شيشه جيوه اي

glassesRayBan

عينك خلباني شيشه جيوه اي

عينك Ray Ban

به همراه كيف عينك

محصولي متفاوت و منحصر بفرد از كمپاني rayban

با قابليت بازتاب 90 از اشعه هاي مضر افتاب

طراحي برتر ويژه سال 2013

عينك فوق اسپرت با طراحي جديد

شناخته شده به عنوان عينك محبوب هنرپيشگان



روش خريد: براي خريد پس از کليک روي دکمه زير و تکميل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل يا محل کار تحويل بگيريد، سپس وجه کالا و هزينه ارسال را به مامور پست بپردازيد. جهت مشاهده فرم خريد، روي دکمه زير کليک کنيد.

قيمت فقـط : 28.000 تـومان


اقبال لاهوری شعر فرنگ



اقبال لاهوری




آدمیت زار نالید از فرنگ

زندگی هنگامه برچید از فرنگ

پس چه باید كرد ای اقوام شرق

باز روشن می شود ایام شرق

در ضمیرش انقلاب آمد پدید

شب  گذشت و آقتاب آمد پدید

«اقبال لاهوری»

جهانیان در ماه‌های اخیر، شاهد تحولات شگفت‌انگیزی در برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بودند كه هنوز هم سلسلة آنها ادامه دارد. مردم این کشورها علیه نظام‌های حاکم به خشم آمده‌ و دست به تظاهرات و راهپیمایی زده‌ و خواستار تغییر این نظام‌ها و حكام کشورهایشان شدند. موج این خیزش‌ها چنان گسترده و سریع بود که لرزه بر اندام حكام مستبد و تمامیت‌خواهی انداخت كه دهه‌های متمادی بر گردة ملت‌های مظلوم سوار بودند و حال از اوج قدرت و اقتدار به قعر ذلت و خواری سقوط کرده‌اند. به‌راستی این تحول عظیم یك قضیة اتفاقی و بی‌مقدمه نیست؛ در وهلة اول آنچه مشاهده می‌شود نتیجة فساد سیاسی و اقتصادی و خفقان و ظلم و استبداد و خودكامگی‌ای است كه سالیان دراز توسط حكام تمامیت‌خواه و اعوان و انصارشان به ملت‌های مظلوم و بی‌دفاع تحمیل شده است؛ و در حقیقت این سرآغاز فصل نوینی در حیات ملت‌های مسلمان منطقه پس از پشت سر گذاشتن دوره‌ای سخت و طاقت‌فرسا است.

با نگاهی تاریخی به اوضاع جهان اسلام در عصر جدید، به نقطه‌ای سرنوشت‌ساز در حیات امت اسلامی به عنوان یک امت جهانی مواجه می‌شویم که توجه به آن، به ما در درک بهتر تحولات اخیر کمک می‌کند.

جهان اسلام که از آغاز حیاتش تجربه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و سرانجام از همة آنها سربلند بیرون آمده بود، در اواسط قرن نوزدهم میلادی با معضل سخت، پیچیده و حساسی روبه‌رو شد که آیندة جهان اسلام در عرصة جهانی با جایگاه مستقل و تأثیرگذارش، وابسته به موضعی بود که در برابر این معضل سرنوشت‌ساز می‌گرفت. این معضل عبارت بود از رویارویی با تمدن جوان و نیرومند غرب که سرشار از پویایی، بلندپروازی و نیروی رشد و سیطره بود. جهان اسلام به‌طور مستقیم با این معضل روبه‌رو شد؛ زیرا پس از عقب نشستن ادیان و آیین‌های کهن از کارزار زندگی، این دین اسلام و مسلمانان بودند که پرچمدار رسالت دینی و اخلاقی در جهان بودند و در قبال جوامع انسانی احساس مسئولیت می‌کردند، در ضمن از نیرو و قدرت عظیمی برخوردار بودند که دیگران سخت از آن حساب می‌بردند. در این مقطع، جهان اسلام دولت‌ها و سرزمین‌های بسیار گسترده‌ای را در اختیار داشت که مرکزیت و رهبری سیاسی آنها با امپراتوری عثمانی بود که قلمروش همزمان در بخش‌های وسیعی از سه قارة آسیا، اروپا و آفریقا گسترده بود و در واقع این اولین و اساسی‌ترین جولانگاه جهان اسلام و دنیای غرب بود. دومین جولانگاهی که به سبب عوامل سیاسی و فرهنگی، چالش شرق و غرب در آن به طور آشکار و نیرومند پدید آمد، شبه‌قارة هند بود که مسلمانان چند قرن حاکمیت سیاسی آن را در دست داشتند. و سومین جولانگاه مهم مصر بود؛ مصر گرچه از نظر سیاسی در قلمرو دولت عثمانی قرار داشت، اما به سبب ویژگی‌های بسیار و بی‌مانندش از نظر علمی، فكری و فرهنگی و جایگاه تأثیرگذارش در جهان عرب، دارای موقعیت ویژه‌ای بود و به تعبیری محوریت خاصی در اطلس جهان اسلام و به‌خصوص جهان عرب داشت.

با این وضع، چالش تمدن مادی و ابزاری غرب با جهان اسلام از چالش هر ملت، تمدن و جامعه‌ای سخت‌تر و بزرگ‌تر بود. اندیشمند برجسته علامه سیّدابوالحسن ندوی در کتاب «الصراع بین الفكرة الاسلامیة و الفكرة الغربیة فی الأقطار الإسلامیة»، می‌نویسد: جهان اسلام می‌توانست در برابر این معضل شگرف، سه موضع انتخاب كند كه به گمان من جز این سه مورد، موضع چهارمی وجود نداشت. موضع نخست، موضع منفی بود (یعنی غرب‌ستیزی)؛ به این معنا كه جهان اسلام یك‌سره به سینة این تمدن و دستاوردهایش دست رد می‌زد. موضع دوم، موضع تسلیم و كرنش كامل و موضع یك موجود دنباله‌رو و شاگرد پاكدل و كودكی بود كه هنوز به سن بلوغ نرسیده است (یعنی غرب‌زدگی). میان این دو موضع افراط و تفریط، موضع سومی نیز متصور بود كه راهی بسیار معقول و مطلوب و به حق و حقیقت نزدیك بود، و آن این‌كه جهان اسلام با ایمان قوی همراه با خودشناسی و خودباوری، غرب را به عنوان پیشوا و اختیاردار جهان نشناسد و خود را غلام حلقه‌به‌گوش او نپندارد و تمدن غرب را به‌طور کلّی و سربسته نپذیرد، بلكه آن را بشناسد و تجزیه و تحلیل كند و از جایگاه یك هم‌كلاس و هم‌شاگرد به او نگاه كند كه در برخی قسمت‌ها از او جلو رفته و در برخی قسمت‌ها از او عقب‌تر است. در قسمت‌هایی كه جلو رفته، از او استفاده كند و در قسمت‌هایی كه عقب مانده به او کمک کند.

در این میان ترکان عثمانی در موقعیت رهبری جهان اسلام، هرچند بر سرزمینی آزاد و پهناور حکومت می‌کردند، اما با گذشت زمان، روحیة خودشناسی و خودباوری را از دست داده بودند و آن ایمان و یقین و شور و سرزندگی قرون نخستین را نداشتند. در مقابل، تمدن غرب سرشار از سرزندگی، پویایی و نیروی جدید بود و اهداف و آرزوهای دورودرازی در سر داشت. این تمدن با خود یک انقلاب صنعتی، علمی و فکری به همراه داشت که روزبه‌روز افق و دایره‌اش گسترده و گسترده‌تر می‌شد. ترکان عثمانی نمی‌توانستند در برابر آن چشمان خود را ببندند؛ زیرا مرکز حکومت آنان در خاک اروپا قرار داشت. در ضمن در تاریخ گذشتة اسلام برای چنین تجربه‌ای هیچ پیشینه‌ای وجود نداشت. جهان معاصر اسلامی نیز که پیش از آن چنین بلایی را نیازموده بود، نمی‌توانست به آنان کمک کند؛ با وجود این، نگاهش به ترکان عثمانی بود که چگونه با این معضل مواجهه خواهند کرد و چه راهی را در پیش خواهند گرفت. راه برون‌رفت سربلندانه از این دورة حساس، به زیرکی بسیار، شناخت درست و ژرف از اسلام و تمدن غرب، و شجاعت ایمانی و روحیة قهرمانی نیاز داشت، و تا حدود بسیاری آیندة فرهنگی، فکری، دینی و سیاسی جهان اسلام با موضع ترکان عثمانی گره خورده بود؛ زیرا ترك‌ها در تاریخ چند صدسالة اخیر موقعیت ویژه و بی‌نظیری در جهان اسلام داشتند و عهده‌دار آخرین امپراتوری اسلامی با الهام از «نظام خلافت» بودند.

دولت عثمانی از پایان قرن هجدهم میلادی وارد مرحلة سختی شد و با شكست نظامی از برخی دول اروپایی، شكست‌هایش ادامه یافت و كم‌كم از اروپا عقب‌نشینی كرد. در همین مقطع فرانسوی‌ها از ضعف دولت عثمانی استفاده كرده و به فرماندهی ناپلئون بناپارت به مصر حمله کرده و آنجا را به تصرف خود درآوردند. گرچه حمله فرانسه‌ دفع شد، اما نفس اشغال اثر عمیقی بر مصر و مشرق‌زمین گذاشت و محافل فراماسونری یهودی توانستند به سرزمین‌های اسلامی راه یابند و خنجر مسموم خود را در پیكر جهان اسلام فروبرند و طرفدارانی برای ترویج افكار و برنامه‌های خود پیدا كنند. حركت‌های فراماسونری با استفاده از شعار آزادی، دموكراسی، مبارزه با استبداد و ...، اختلافات و دودستگی‌های گسترده‌ای را در سرزمین‌های اسلامی پدید آوردند. در این میان صهیونیسم جهانی که برای اسكان یهودیان در سرزمین فلسطین تلاش می‌كرد و دولت عثمانی را سد بزرگی در مقابل اهدافش می‌دید، اقدامات گسترده‌ای را برای تقویت دشمنان و مخالفان عثمانی آغاز کرد. آنان از شورشیان ارمنی، ملی‌گرایان بالكان و حزب اتحاد و ترقی حمایت و با هر حركتی كه درصدد جدایی از دولت عثمانی بود، همكاری كردند. گرچه آخرین سلاطین دولت عثمانی، به‌خصوص سلطان عبدالحمید دوم، تلاش كردند از این وضع بغرنج رهایی یابند، اما كار از كار گذشته بود. سرانجام حزب اتحاد و ترقی به رهبری مصطفی کمال با حمایت همه‌جانبة اروپا و محافل یهودی، سلطان عبدالحمید دوم را از حكومت عزل كرد. بریتانیا و یهودیان توانستند مصطفی كمال را به سوی رهبری دولت عثمانی پیش ببرند و او نیز طرح‌ها و اهداف آنها را پیاده كرد و دولت عثمانی با سرنوشت غم‌انگیزی مواجه شد. جنگ جهانی اول تیر خلاصی بر پیكر بی‌رمق امپراتوری عثمانی بود، و سرانجام «نظام خلافت» به طور رسمی در سال 1924 میلادی به دست ترك‌ها كه چندین قرن خود متولیان آن بودند، ملغا اعلام شد. در نتیجه، شوکت و هیبت، و قدرت و مرکزیت سیاسی مسلمانان از بین رفت و جهان اسلام، به‌خصوص قلمرو دولت عثمانی در سرزمین‌های عربی، به چندین کشور كوچك و بزرگ تقسیم شد، و سیاست معروف دشمنان اسلام «فَرّق، تَسُد: تفرقه بینداز، حكومت كن» در همة سرزمین‌های اسلامی به اجرا درآمد.

دشمنان كینه‌توز غربی پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، اقدامات استعماری خویش را سرعت بخشیدند و با گسترانیدن بال‌های شوم سلطه‌طلبی‌‌شان بر فضای فكری و فرهنگی جوامع اسلامی، بر اخلاق و رفتار مردم تأثیر گذاشتند و با تلاش‌های بی‌وقفه‌شان برای استحاله و مسخ هویت و اصالت ملت‌های مسلمان کوشیدند. از طرفی چون می‌دانستند روزی این ملت‌ها از خواب گران بیدار شده و علیه منافع استعمارگران طغیان خواهند کرد، لذا از همان روزهای نخست در متن دیگر فعالیت‌هایشان، نخبگان جوامع اسلامی و نسل جوان را نشانه‌ گرفته و برای تعلیم و تربیت آنان گاه به‌طور مستقیم و گاه بالواسطه برنامه‌ریزی كرده و آنان را به‌عنوان مهره‌های جایگزین پرورش دادند. همین‌كه روز كوچ‌شان فرا رسید و طبل رسوایی استعمارگریشان به صدا درآمد، خودشان از سرزمین‌های اسلامی كوچ کردند، امّا دست‌پروردگان خود را به‌عنوان جانشین‌ برگردة ملت‌های مسلمان سوار کرده و از راه دور به جهت‌دهی و کنترل آنان پرداختند. کشورهای اسلامی گرچه از نظر جغرافیایی و در عرف سیاسی یکی پس از دیگری به استقلال رسیدند و هر ساله روز استقلال‌شان را جشن گرفته و می‌گیرند، امّا از نظر فكری و فرهنگی همچنان اسیر و دریوزه‌‌‌گر باقی ماندند. رهبران وابسته و غرب‌زدة كشورهای اسلامی که از بازگشت جوامع مسلمان به هویت اصلی‌شان هراس داشتند و بیداری ملت‌ها و برخورداری آنان از حقوق انسانی و اسلامی‌شان را با از بین رفتن سلطه و قدرت‌شان مساوی می‌دیدند، همة همت و تلاش‌شان را صرف مبارزه با جنبش‌های بیداری توده‌ها، به‌خصوص بیداری اسلامی کردند و با فعالیت‌های دینی و علمای حقانی و شخصیت‌های مستقل به شدیدترین شکل ممکن برخورد کردند. آزادی بیان و اندیشه و فعالیت،‌ روزبه‌روز محدودتر شد و کار به جایی رسید كه یك مسلمان برای فعالیت و پاسداری از شعایر اسلامی، در كشورهای غیراسلامی احساس آزادی بیشتری می‌كرد تا یک كشور اسلامی.

در ترکیه، آتاتورک تركیة جدید را بر اساس هویتی غیردینی استوار كرد و نخستین پرچمدار لائیسیته در دنیای اسلام شد و كاملاً علیه گذشتة تركیه شورید. وی دین را از سیاست جدا كرد، دادگاه‌ها و قوانین شرعی را ملغی اعلام کرد، آموزش‌های دینی را ممنوع و مراكز آن را تعطیل كرد، حجاب را ممنوع و به كشف حجاب و آموزش مختلط دستور داد، الفبای عربی را به الفبای لاتین تغییر داد، اذان گفتن به زبان عربی را ممنوع اعلام كرد، طرز لباس پوشیدن مردم را نیز تغییر داد و به سخن مختصر، بنیادهای دینی و فرهنگی را در هم شكست و رویكرد ملت و حكومت تركیه را تغییر داد. در شبه‌قارة هند پس از انقلاب ناکام مردم هند علیه سلطه‌طلبی دولت انگلیس در سال 1857 میلادی، این سرزمین رسماً مستعمرة انگلیس شد و انگلیسی‌ها با وحشی‌گری و سنگ‌دلی با مسلمانان هند برخورد کردند، زیرا آنان را رهبر و نظریه‌پرداز انقلاب و قیام علیه خود می‌پنداشتند. در مصر رهبران غرب‌زده و مدعیان ملی‌گرایی، قدر موقعیت مصر را ندانستند و تمام تلاش‌شان را در راستای تضعیف ملت و در هم کوبیدن جنبش بیداری اسلامی صرف کردند و به نام جمهوریت بدترین نوع ملوكیت و استبداد را به مردم تحمیل كردند. در ایران رضاشاه و پس از وی پسرش محمدرضا دنباله‌رو ترکیه و غرب شدند و با دیانت و فرهنگ اسلامی این سرزمین درافتادند. موضع کشور مسلمان اندونزی در شرق دور نیز در مقابل تمدن غرب، موضع دنباله‌روی بود. وضع در بسیاری از کشورهای اسلامی تازه‌استقلال‌یافته از جمله تونس، الجزایر، مراکش، لیبی و ... نیز از این قرار بود. تونس از نخستین كشورهای عربی بود كه در سال 1957 از استعمار فرانسه استقلال یافت و حبیب بورقیبه نخستین رئیس‌جمهور آن، اصلاحات تجددگرایانه را در آن كشور آغاز کرد. او كه تحصیل‌كردة فرانسه بود، تصمیم گرفت سرزمین علامه ابن‌خلدون را طبق نظر و اندیشة فرانسوی‌ بسازد و پیشرفت دهد. پس از حبیب بورقیبه، زین‌العابدین بن علی، ادعاهای فریبندة ضداسلامی و ضدبشری را با زور و تزویر ادامه داد و سركوب فعالیت اسلامی را بیش از پیش شدت بخشید، شعایر اسلامی را مورد استهزا قرار داد، حجاب را ممنوع كرد، فعالان دعوت اسلامی را به خارج از كشور تبعید کرد، بسیاری را به زندان انداخت و شكنجه کرد، و بسیاری را كشت. لیبی سرزمین مجاهدان سنوسی بود كه سیزده سال در برابر استعمار و قدرت گستردة ایتالیا ایستادگی كرده و اشغال‌گران را از خاک خود بیرون راندند. مردم این كشور به بركت دعوت و جهاد رنگ‌ دینی به خود گرفته بودند، تا این‌كه در سال 1969 سرهنگ معمر قذافی بعد از یك كودتای نظامی قدرت را در این کشور به دست گرفت. در عراق و سوریه نیز چنین وضعیتی حکمفرما شد. مدعیان پان‌عربیسم و شاگردان فکری میشل عفلق مسیحی، بنیانگذار حزب بعث، قدرت را در عراق و سوریه به دست گرفتند.

آنچه تا اینجا ترسیم شد، به طور نسبی بیانگر وضعیت سیاسی و اجتماعی جهان اسلام در سرزمین‌های فوق و همجوار در قرن بیستم است. در همین دوران جنبش‌های بیداری اسلامی از مراكش تا اندونزی با رویکردهای متنوع و مختلف سربرآوردند و بر خودباوری تأكید كردند و به تجدید ایمان و باورهای دینی و چنگ زدن به میراث سلف صالح فراخواندند. در ترکیه اندیشه‌های علما و مصلحان و حضور پرتلاش مکاتب فکری و اصلاحی سبب به وجود آمدن تحولی عظیم شد و از دل جمهوری لائیك تركیه اسلام‌خواهی سر برآورد. در ایران انقلاب مردم علیه نظام پادشاهی پهلوی به پیروزی رسید و نظام جمهوری اسلامی روی کار آمد. در شبه‌قارة هند نیز تحولات سیاسی بزرگی رخ داد و جنبش‌های فکری و اصلاحی نیرومندی قد علم کرد. در افغانستان مجاهدان مسلمان در مقابل اتحاد جماهیر شوروی، رهبر بلوک شرق، مردانه جنگیدند و سرانجام اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید. در حوزة فلسطین نیز تحولات قابل توجهی در این چند دهه شکل گرفت. همچنین تحولات و اتفاقات ریز و درشت بسیاری در جای‌جای جهان اسلام رخ داد که از حوصلة این نوشتار خارج است.      

حال با مدنظر قرار دادن مباحث فوق، انقلاب‌های عظیمی را که در برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شکل گرفته است، می‌توان سرآغاز فصلی نوین با بهره‌گیری از دو تجربة ارزشمند در جهان اسلام با بیش از یک قرن فراز و فرود دانست؛ یکی تجربة رویارویی با تمدن غرب و آزمودن همة ابعاد آن و تلاش برای بهره‌مندی از ثمرات نیکو و مثبت آن در عرصه‌های مختلف علمی، فکری، فناوری، سیاسی و اقتصادی، و دیگری تجربه‌ای متفاوت از تلاش برای بیداری اسلامی و پاسداری از ارزش‌های انسانی، دینی، معنوی و اخلاقی. بنابراین در یک تحلیل خوش‌بینانه می‌توان آنچه را که امروزه به شکل قیام‌های مردمی تجلی یافته است، بخشی از نتایج نیکوی این تجربه‌های پرهزینه ولی باارزش دانست. 

نکتة مهم دیگر در خصوص تحولات اخیر این است ‌که آنچه به شکل خشم مردم تبلور یافته و جهانیان شاهد آن بوده و هستند، نمودی از خشم الهی و خدای سبحان از حکام و نظام‌های جور و استبدادی است. در حدیث نبوی آمده است که پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم فرمود: «إنّ الله إذا أحبّ عبداً دعا جبرئیل، فقال: إنّی أحبّ فلاناً فأحبّه، قال: فیحبّه جبرئیل، ثم ینادی فی السماء، فیقول: إنّ الله یحبّ فلاناً فأحبّوه، فیحبّه أهل السماء، ثم یوضع له القبول فی ‌الأرض؛ و إذا أبغض عبداّ دعا جبرئیل، فیقول: إنّی أبغض فلاناً، فأبغضه، قال: فیبغضه جبرئیل، ثم ینادی فی أهل السماء: إنّ الله یبغض فلاناً فأبغضوه، قال: فیبغضونه، ثم یوضع له البغضاء فی الأرض»[رواه مسلم]؛ هرگاه خداوند بنده‌ای را دوست بدارد، جبرئیل را فرامی‌خواند و به او می‌گوید: من فلانی را دوست دارم تو نیز او را دوست بدار! پس جبرئیل او را دوست می‌دارد، سپس در آسمان بانگ می‌دهد که خداوند فلانی را دوست دارد، شما نیز ای اهل آسمان او را دوست بدارید. پس اهل آسمان او را دوست می‌دارند، سپس محبوبیت و مقبولیت وی در دل اهل زمین گذاشته می‌شود. و هرگاه خداوند بر بنده‌ای خشم بگیرد، جبرئیل را فرامی‌خواند و به او می‌گوید: من از فلانی نفرت دارم تو نیز از او نفرت داشته باش. پس جبرئیل از او نفرت پیدا می‌کند، سپس در میان اهل آسمان بانگ می‌دهد که خداوند از فلانی نفرت ‌دارد، شما نیز از او نفرت داشته باشید. پس اهل آسمان از او نفرت پیدا می‌کنند، سپس نفرت از وی در دل اهل زمین گذاشته می‌شود.

نمود این خشم ابتدا به صورت خشم مردم در تونس تبلور یافت و طوفان آن زین‌العابدین بن علی حاکم مستبد و ستمگر این کشور را همچون خاشاك طعمه خود قرار داد و رسوایی همیشگی را برایش در تاریخ ثبت كرد. این طوفان به مصر رسید و خشم ملت مصر علیه نظام حاکم همچون آتشفشانی فوران کرد و در کمتر از بیست روز بنیان نظام حاکم را در هم پیچید و به حکومت 30 سالة حسنی مبارک پایان داد. اتفاقات تونس و مصر الهام‌بخش دیگر ملت‌های منطقه در لیبی، یمن، الجزایر، مراکش، اردن، سوریه، بحرین و ... شد که نویدبخش فصل جدیدی در تاریخ کشورها و ملت‌های این منطقه است.

آنچه امروزه در جهان اسلام در جریان است، گذشته از ریشه‌ها و علل و عوامل آن كه باید مورد تدبر و مطالعه قرار گیرد، درس‌هایی را به ما می‌آموزد كه باید به آنها توجه شود، از جمله:

1ـ به یقین می‌توان گفت كه طوفان خشم ملت‌ها، نتیجة ظلم‌هایی است كه سالیان دراز بر مردم بی‌دفاع روا داشته شده است. آری! اینها امواج مهیب همان اشك‌هایی است كه خداوند آنها را به دریا تبدیل کرده است و بدون شك خداوند آه مظلومان را فراموش نکرده و نمی‌كند و روزی آن‌ را باعث ویرانی كاخ ستمگران قرار می‌دهد: «تلك القری أهلكناهم لمّا ظلموا و جعلنا لمهلكهم موعداً»؛ این شهرها، چون [اهلش] ستم کردند، آنان را نابود کردیم و برای هلاکتشان میعادی مقرر داشتیم [کهف:59]. پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم نیز فرموده است: الله تعالی ظالم و ستمگر را مهلت می‌دهد ولی همین‌كه مهلتش به پایان رسید، چنان بر او خشم می‌گیرد كه رهایش نمی‌كند.

2ـ الله تعالی تلاش داعیان و مصلحان را ضایع نمی‌گرداند؛ بنابراین، مظلومان و ستمدیدگان در هیچ‌ زمانی نباید مأیوس و ناامید شوند، بلكه با توكل بر الله و اعتماد و حسن ظن به پروردگار قادر و مهربان، به فعالیت‌های اصلاحی خویش ادامه دهند و این مژده جان‌فزای قرآن را آویزة گوش خویش قرار دهند كه می‌فرماید: «إنّا لننصر رسلنا والّذین آمنوا فی الحیاة الدّنیا و یوم یقوم الأشهاد»؛ به‌یقین ما رسولانمان و کسانی را که ایمان آورده‌اند، در زندگی دنیا و روزی که گواهان [برای گواهی دادن] برخیزند، یاری می‌دهیم [غافر:51]. مفسّر قرآن علامه شبیراحمد عثمانی در تفسیر این آیه می‌نویسد: فداكاری‌های حق‌پرستان هیچ‌گاه ضایع نمی‌شود؛ گرچه در این مسیر نشیب‌وفرازهایی می‌بینند و امتحانات سختی پیش‌ می‌آید، امّا سرانجام آرمان‌شان تحقق می‌یابد.‌ از نظر علم و برهان آنها همیشه برتراند، امّا از نظر پیروزی مادی و ظاهری و عزت و سربلندی نیز آخرالأمر كامیاب خواهند شد. دشمنان راستی و حقیقت، هرگز به عزت واقعی نخواهند رسید و اوج و عروج‌شان مانند كف روی آب دریا است و سرانجام در مقابل مؤمنان پرهیزگار پست و ذلیل خواهند شد و قطعاً خداوند متعال آنان را بدون انتقام اولیای خود رها نخواهد كرد.

3ـ حكام مستبد و ستمگر باید بدانند كه اربابان اروپایی و آمریكایی‌شان هرگز دوست آنان نیستند، آنان با این رویة خویش بالاخره در روز بیداری و قیام ملت‌ها از چشم اربابان خود خواهند افتاد، و در نگاه ملت خویش منفور و در پیشگاه پروردگار، ملعون و مغضوب خواهند گشت.

4ـ سخن آخر این‌كه، بیداری و خیزش ملت‌ها با وجود هزینه‌های كلان و طاقت‌فرسای آن، خوش‌آیند و امیدواركننده است، امّا با توجه به تاریخ گذشته نباید از نظر دور داشت كه چه بسا ممكن است دوباره مهره‌هایی با تغییر چهره و ماسك نفاق بر گردة ملت‌های مظلوم و دارای حافظة ضعیف تاریخی مسلط شده و به‌طور تدریجی با مكرهای نوین اوضاع را به نفع خویش تغییر داده و سرانجام همه چیز را مصادره کنند و بار دیگر تراژدی‌های تلخ گذشته تكرار شود. در این خصوص قطعاً مسئولیت نخبگان امت، عالمان آگاه، رجال و جوانان غیور و مؤمن بسیار حساس و فوق‌العاده خطیر است و به‌راستی كه كمترین غفلت، امت را با مشكلات لاینحل دچار خواهد کرد. در این مورد شایسته است سخن شاعر شرق، علامه اقبال لاهوری، هموار آویزة گوش ما باشد كه گفت: ملت‌هایی که دقایقی دچار غفلت و اشتباه می‌شوند، قرن‌ها كیفر و مجازات می‌بینند. لعل‌الله یحدث بعد ذلك أمراً.




منبع : ruraltmu89[dot]mihanblog[dot]com[slash]post[slash]78

اقبال لاهوری جغرافیا علم , یار خدا ادامه دین و نظام سیاسی , منتخبی از دنیای ادب فارسی , ادب نامه راگا, عطر ادب سالروز وفات سه تن از , بانوی امروز در حریم و نماز, منتخبی از دنیای ادب فارسی ,

تبلیغات



تبلیغات

تبلیغات
مطالب تصادفی

تبلیغات

تبلیغات
Blogs Top
بلاگز فا
اخبار آنلاین ایران و جهان